Administrație
Programul „Masă caldă“ în Constanța întârzie din cauza procedurilor birocratice-administrative
Programul „Masă caldă“ este destinat să ofere elevilor din zone defavorizate o masă nutritivă în timpul zilei de școală, un aspect esențial pentru bunăstarea și succesul educațional al acestora. Cu toate acestea, implementarea acestui program în Constanța se confruntă cu întârzieri semnificative, provocate de birocrația stufoasă și problemele administrative. Deși fondurile necesare au fost alocate la nivel național, întârzierile în alocarea acestora și procedurile complicate de licitație au împiedicat demararea eficientă a programului. Reporterii ziarului Replica au investigat în profunzime aceste probleme, dezvăluind că majoritatea primăriilor din județul Constanța nu au putut începe proiectul din cauza întârzierilor Ministerului Finanțelor în alocarea fondurilor. Această situație afectează grav capacitatea de a oferi mese calde elevilor, evidențiind necesitatea unor soluții administrative eficiente pentru a asigura succesul acestui program esențial.
Situația din anul școlar precedent
Potrivit investigațiilor anterioare ale reporterilor Replica, doar elevii Liceului Agricol din Poarta Albă și copiii de la grădinița cu program prelungit au beneficiat de o masă caldă. Conform declarațiilor primarului Vasile Delicoti, societatea Club Net Star SRL se ocupa de pregătirea și livrarea hranei în unitățile de învățământ din Poarta Albă în anul școlar 2023-2024.
Unitățile de învățământ care au demarat proiectul„Masa caldă” în anul școlar precedent și îl vor derula și anul acesta
În contrast, restul elevilor primeau doar un sandviș și un fruct, o situație care a generat nemulțumiri. Firma Hermes SRL, condusă de Marian Butnaru, fost consilier din Medgidia și șeful Agenției Teritoriale a Autorității Rutiere Române Constanța, a reușit să obțină patru contracte similare, semnate cu primăriile din Mihai Viteazu, Topalu, Dobromir și Siliștea. Alte unități de învățământ, cum ar fi Liceul Tehnologic din Crucea, a încheiat un contract cu firma Beyaz Food SRL, deținută de fiul fostului consilier județean Memiș Baiazid, care livra zilnic alimente către 348 de elevi.
Întârzieri cauzate de birocrația stufoasă
Pentru anul școlar 2023-2024, în Constanța, deși fondurile pentru program au fost alocate la nivel național, întârzierile în procedurile administrative au generat întârzieri semnificative în aplicarea programului. Reporterii ziarului Replica au investigat în profunzime subiectul, vorbind cu primarii din comunele și satele județului Constanța, inclusiv din Albești, Amzacea, Cerchezu, Crucea, Cuza Vodă, Ghindărești și Istria. Majoritatea acestor primării nu au demarat proiectul din lipsa de fonduri, care nu au fost alocate încă. Această situație pare să provină din întârzierile Ministerului Finanțelor, care nu a trimis sumele necesare la timp.
Primarii contactați au menționat că abia săptămâna trecută au primit cererea de la trezorerie pentru a trimite sumele rămase de anul trecut, ceea ce a contribuit la întârzierea demarării efective a programului. Licitațiile necesare pentru contractarea firmelor care să livreze mesele nu au fost finalizate la timp, iar procedurile complicate implică depunerea de contestații, reevaluări și verificări.
Aproximativ 2.500 de elevi din mai multe unități școlare din oraș sunt înscriși pentru a primi mese calde prin acest program. Însă, din cauza întârzierilor, multe școli au început să beneficieze de mesele promise abia în a doua parte a anului școlar trecut. Aceste întârzieri sunt cauzate de procesul îndelungat și complicat al licitațiilor, care poate dura între câteva luni și un an.
Ce spun primarii din localitățile constănțene
Contactat pentru un punct de vedere, primarul din Ghindărești, Simion Vasile, a ridicat semne de întrebare legate de implementarea programului „masa caldă” în Școala Gimnazială „S.A Esenin” din localitate, invocând motive personale: „Întrebați-mă peste o lună” (atunci când i se va termina mandatul); „Sunt operat pe cord deschis.” Pe de altă parte, primarul din Amzacea, Stan Romică, a promis că serviciile de catering vor fi oferite copiilor, fără a specifica o dată exactă de start. Astfel că, situația din Amzacea pare să fie în așteptare. Însă, primarul din Albești, Cristian Vlad, nu a fost disponibil pentru a ne oferi un comentariu. Stan Nicolae, primar al localității Pecineaga, a amânat clarificările, motivând că era la volan, spunând că va reveni cu o declarație.
Lipsa furnizorilor și soluțiile pe termen lung
O altă provocare majoră este lipsa ofertelor din partea furnizorilor de alimente. În Constanța, fiind un oraș cu o ofertă limitată în ceea ce privește firmele specializate în servicii de catering pentru școli, licitațiile sunt uneori anulate sau prelungite, complicând și mai mult implementarea programului. Masa caldă a însemnat, în anii trecuți, un sendviș rece pentru elevi.
Proiectul a fost demarat în unele comune
În contrast cu majoritatea comunelor din județul Constanța, Primăria Castelu a reușit să demareze deja proiectul „Masă caldă”. Deși provocările birocratice și întârzierile administrative au afectat multe alte localități, autoritățile din Castelu au făcut pașii necesari pentru a asigura accesul elevilor la o masă nutritivă încă de la începutul anului școlar. Acest succes poate servi drept exemplu de bune practici pentru alte comune, demonstrând că, în ciuda obstacolelor, programul poate fi implementat dacă există o coordonare eficientă și o gestionare rapidă a resurselor disponibile.
Comuna Lipnița optează pentru pachete alimentare în locul mesei calde, din lipsa infrastructurii
Școala Gimnazială „Ioan Atanasiu” din comuna Lipnița nu dispune de o cantină sau spații adecvate pentru servirea mesei calde, autoritățile locale au decis să opteze pentru varianta unui suport alimentar sub formă de sandvici și fruct, livrate zilnic în regim catering: „În anul 2024, pe perioada desfășurării cursurilor, preșcolarilor și elevilor din unitățile de învățământ preuniversitar de stat, li se acordă, zilnic, cu titlu gratuit, un suport alimentar constând într-o masă caldă sau într-un pachet alimentar, în cazul în care masa caldă nu poate fi asigurată, în limita unei valori zilnice de 15 lei/beneficiar, inclusiv taxa pe valoarea adăugată, conform art. 1 alin. (1) din O.U.G. 77/2023 și conform art. 2 din HG 24/2024. Având în vedere faptul că Școala Gimnazială „Ioan Atanasiu” Lipnița nu dispune în prezent de cantină sau spații amenajabile în scopul servirii mesei calde, s-a optat pentru un suport alimentar – tip sandvici, inclusiv fruct, în regim catering – conform art. 3 lit. b) din HG 24/2024. Scopul principal este prepararea, pregătirea și livrarea zilnică a suportului alimentar pentru preșcolarii și elevii din unitățile de învățământ din Comuna Lipnița. Valoarea totală a achiziției (fără TVA): 504.974,65 RON.”
Contractul a fost câștigat de firma DALUCO MIN S.R.L.
Importanța programului pentru elevi
Chiar dacă întârzierile cauzate de birocrație au creat dificultăți, programul „Masă caldă” rămâne esențial pentru elevii constănțeni. Acesta nu doar că ajută la reducerea abandonului școlar, dar contribuie și la creșterea performanțelor academice, oferindu-le copiilor din medii defavorizate șansa de a avea acces la o alimentație echilibrată. În plus, părinții își exprimă adesea mulțumirea față de acest ajutor, mai ales în contextul economic dificil.
În concluzie, deși programul „Masă caldă” se confruntă cu obstacole birocratice și administrative complexe, eforturile de îmbunătățire a procesului continuă. Constanța are nevoie de un astfel de sprijin pentru elevi, iar rezolvarea problemelor legate de birocrație și proceduri poate transforma acest program într-o reușită pe termen lung.
Administrație
Primăria Constanța – PUZ-ul Delfin Park mai face un pas înainte

Planul Urbanistic Zonal (PUZ) propus pentru zona fostei baze RATC de pe strada Soveja – viitorul ansamblu multifuncțional Delfin Park – a fost analizat în detaliu în cadrul ultimei ședințe a Comisiei Tehnice de Amenajare a Teritoriului.
Discuțiile au fost profesioniste, iar absența oricărui vot împotrivă a demonstrat că proiectul are o fundamentare solidă și a fost bine primit de membrii comisiei.
Spre deosebire de încercările anterioare, noul PUZ propus vine cu o viziune actualizată și realistă, construită în acord cu nevoile zonei și cu observațiile formulate în anii trecuți. Membrii comisiei au remarcat că documentația reflectă profesionalismul echipei de proiectare și o abordare urbanistică matură, orientată către dezvoltare sustenabilă.
Dialog constructiv între specialiști și dezvoltator
Ședința a fost caracterizată de o dezbatere amplă și echilibrată, în care accentul a fost pus pe argumente tehnice, nu pe poziții de principiu. Reprezentanții dezvoltatorului au demonstrat deschidere și disponibilitate la colaborare, acceptând recomandările venite din partea specialiștilor. Atmosfera a fost una profesionistă, bazată pe dorința comună de a obține cel mai bun rezultat pentru comunitate.
Comisia a evidențiat faptul că dezvoltatorul și arhitecții au revenit cu o versiune revizuită a PUZ-ului, integrând observațiile exprimate anterior. Această receptivitate confirmă angajamentul față de calitate și respectul față de procesul urbanistic.
Recomandări constructive. Ce urmează
Chiar dacă au existat câteva observații punctuale, acestea au fost formulate ca recomandări menite să îmbunătățească proiectul înainte de etapa finală. Comisia a transmis un punct de vedere oficial cu observații, care urmează să fie analizat de echipa Delfin Park. Arhitecții au primit toate sugestiile ca fiind valoroase și utile, arătând deschidere totală în procesul de rafinare a proiectului.
O concluzie optimistă: colaborarea aduce rezultate
Ședința s-a încheiat cu o concluzie unanimă: proiectele care se bazează pe dialog, transparență și profesionalism au cele mai mari șanse de reușită. Delfin Park nu este doar un alt proiect în peisajul constănțean, ci și un exemplu de cooperare eficientă între mediul privat și autorități. Prin această abordare, Constanța face un pas concret către o dezvoltare urbană echilibrată, în acord cu nevoile reale ale orașului.
rewrite this content and keep HTML tags

Planul Urbanistic Zonal (PUZ) propus pentru zona fostei baze RATC de pe strada Soveja – viitorul ansamblu multifuncțional Delfin Park – a fost analizat în detaliu în cadrul ultimei ședințe a Comisiei Tehnice de Amenajare a Teritoriului.
Discuțiile au fost profesioniste, iar absența oricărui vot împotrivă a demonstrat că proiectul are o fundamentare solidă și a fost bine primit de membrii comisiei.
Spre deosebire de încercările anterioare, noul PUZ propus vine cu o viziune actualizată și realistă, construită în acord cu nevoile zonei și cu observațiile formulate în anii trecuți. Membrii comisiei au remarcat că documentația reflectă profesionalismul echipei de proiectare și o abordare urbanistică matură, orientată către dezvoltare sustenabilă.
Dialog constructiv între specialiști și dezvoltator
Ședința a fost caracterizată de o dezbatere amplă și echilibrată, în care accentul a fost pus pe argumente tehnice, nu pe poziții de principiu. Reprezentanții dezvoltatorului au demonstrat deschidere și disponibilitate la colaborare, acceptând recomandările venite din partea specialiștilor. Atmosfera a fost una profesionistă, bazată pe dorința comună de a obține cel mai bun rezultat pentru comunitate.
Comisia a evidențiat faptul că dezvoltatorul și arhitecții au revenit cu o versiune revizuită a PUZ-ului, integrând observațiile exprimate anterior. Această receptivitate confirmă angajamentul față de calitate și respectul față de procesul urbanistic.
Recomandări constructive. Ce urmează
Chiar dacă au existat câteva observații punctuale, acestea au fost formulate ca recomandări menite să îmbunătățească proiectul înainte de etapa finală. Comisia a transmis un punct de vedere oficial cu observații, care urmează să fie analizat de echipa Delfin Park. Arhitecții au primit toate sugestiile ca fiind valoroase și utile, arătând deschidere totală în procesul de rafinare a proiectului.
O concluzie optimistă: colaborarea aduce rezultate
Ședința s-a încheiat cu o concluzie unanimă: proiectele care se bazează pe dialog, transparență și profesionalism au cele mai mari șanse de reușită. Delfin Park nu este doar un alt proiect în peisajul constănțean, ci și un exemplu de cooperare eficientă între mediul privat și autorități. Prin această abordare, Constanța face un pas concret către o dezvoltare urbană echilibrată, în acord cu nevoile reale ale orașului.
Administrație
Bolojan: Reforma pensiilor magistraţilor rămâne un obiectiv ferm pentru Guvern. Nicăieri în lume nu se iese la pensie la 48-50 de ani
Reforma pensiilor magistraţilor rămâne un obiectiv „ferm” pentru Guvern, asumat de întreaga coaliţie, a declarat aseară prim-ministrul Ilie Bolojan.
„Am luat act de decizia CCR în privinţa legii privind pensiile magistraţilor, stabilită cu o majoritate strânsă, de 5 – 4. Reforma pensiilor magistraţilor rămâne un obiectiv ferm pentru Guvern, asumat de întreaga coaliţie. CCR nu a respins pe fond proiectul acestei reforme, obiecţia a fost exclusiv procedurală, deci Guvernul poate relua demersul, ceea ce este o necesitate„, a scris premierul pe pagina sa de Facebook.
Şeful Executivului a reiterat că „nicăieri în lume nu se iese la pensie la 48 – 50 de ani şi nu se ia o pensie cât ultimul salariu„.
„Acestea nu sunt aspecte politice, ci sunt privilegii insuportabile social şi bugetar. Nu Guvernul, nu un om politic sau un partid au nevoie de această reformă, ci România are nevoie de ea. Înţelegem că CCR a setat un standard procedural privind durata în care trebuie aşteptat avizul consultativ al CSM. Guvernul, prin Ministerul Muncii, a solicitat avizul CSM în data de 22 august, iar angajarea răspunderii Guvernului pe acest proiect a avut loc după 10 zile, în data de 1 septembrie, un termen de aşteptare a avizului consultativ al CSM pe care patru dintre judecătorii CCR l-au considerat rezonabil. Desigur, standardul fixat de CCR va fi respectat„, a subliniat prim-ministrul.
Curtea Constituţională a României a admis luni sesizarea depusă de Înalta Curte de Casaţie de Justiţie în legătură cu legea privind pensiile magistraţilor, pentru care Guvernul şi-a angajat răspunderea în Parlament, şi a stabilit că actul normativ este neconstituţional.
CCR a stabilit că lipsa avizului Consiliului Superior al Magistraturii în cazul legii privind pensiile magistraţilor, coroborat cu neaşteptarea de către Guvern a curgerii întregului termen de 30 de zile necesar obţinerii acestuia, încalcă mai multe articole din Constituţie.
Sursa: Agerpres
Administrație
Reabilitarea clădirii istorice a Bibliotecii Judeţene, proiect de 10 milioane de lei, este aproape finalizată
Reabilitarea clădirii istorice a Bibliotecii Judeţene din Arad, printr-un proiect cu o valoare de aproximativ 10 milioane de lei, a ajuns la un stadiu fizic de execuţie de 98%, au anunţat, vineri, reprezentanţii Consiliului Judeţean (CJ) Arad, potrivit Agerpres.
Potrivit unui comunicat de presă transmis de CJ Arad, acesta este unul dintre proiectele cele mai importante ale instituţiei, clădirea istorică fiind sediu nu doar pentru Biblioteca Judeţeană „Alexandru D. Xenopol”, ci şi pentru o parte din Complexul Muzeal Arad.
Proiectul include modernizarea energetică a clădirii, asigurarea unui cost moderat de funcţionare, dar şi dotări noi.
„În prezent, stadiul fizic al lucrărilor este estimat la 98%. Este un proiect care înseamnă pentru noi, ca instituţie, că acţionăm pe o direcţie bună, cu două aspecte. Pe de o parte, atragerea de fonduri europene şi, ca şi completare, asigurarea unei lucrări de calitate”, a afirmat, citat în comunicatul de presă, vicepreşedintele CJ Arad, Sergiu Bîlcea.
Au fost finalizate lucrările de construire şi reabilitare a spaţiilor interioare, reabilitarea învelitoarei, a faţadelor, amenajarea curţii interioare, a bazinului pentru rezerva apei pentru stingere în caz de incendiu.
De asemenea, sunt finalizate lucrările la iluminat, la sistemul de securitate şi la instalaţiile sanitare.
Se mai lucrează la instalaţia de încălzire, dar se estimează că punerea în funcţiune a centralei termice şi a pompelor de căldură va avea loc în termen de două săptămâni.
Proiectul CJ Arad a obţinut finanţare de 14,7 milioane de lei, în 2023, prin PNRR, dar, în urma licitaţiilor, valoarea contractului de execuţie a fost de 9,77 milioane de lei.
Pe perioada lucrărilor, care au început la finalul anului trecut, arădenii au putut folosi sediile din cartiere ale Bibliotecii Judeţene, în timp ce, pentru redeschiderea clădirii centrale, nu a fost avansat încă un termen, dar ar putea avea loc în acest an.
Clădirea, aflată în zona ultracentrală a Aradului, are o suprafaţă de 5.534 de metri pătraţi şi a fost construită în anul 1909, iar înainte de lucrări prezenta infiltraţii la nivelul subsolului din cauza lipsei hidroizolaţiei, dar şi la nivelul şarpantei, din cauză că o parte din învelitoare era spartă sau chiar lipsea.
-
Socialacum 5 zilePahare din carton pentru Crăciun, cu design festiv, de la Evamar
-
Afaceriacum 3 zilePiața Imobiliară din România: Probleme Recurente, Percepții Publice și Direcții de Profesionalizare (2024–2025)
-
Evenimentacum 3 zileEthan Hawke revine în top cu un nou film de groază. „Black Phone 2”, lider în box-office-ul nord-american
-
Editorialacum 3 zileAn negru pentru apicultori: producția de miere, zero. Stupii supraviețuiesc doar cu zahăr
-
Administrațieacum 3 zilePrimăria Constanța – PUZ-ul Delfin Park mai face un pas înainte
-
Uncategorizedacum 2 zileO nouă etapă în promovarea digitală: Perspektive Vision oferă advertoriale personalizate pe 4.200+ site-uri
-
Evenimentacum 3 zileVIDEO Donald Trump a dat lovitura: A semnat un contract uriaș pentru cea mai râvnită resursă a planetei
-
Evenimentacum 3 zileBeijingul, între creștere economică și criză de încredere: cum răspunde China presiunilor interne și externe





.jpeg)




