Ca în fiecare an, evaluarea națională și examenul de bacalaureat au stârnit controverse, în contextul notelor obținute de absolvenți, care au fost mult mai mici ca-n anii trecuți. Nici notele de 10 nu au fost ca altădată! Reporterii Replica au vorbit cu fostul ministrul al Educației, Ecaterina Andronescu, despre cauzele care au condus la aceste rezultate, dar și despre ce s-ar putea face pentru rezolvarea problemelor.
Ecaterina Andronescu crede că este nevoie de pregătire, în special pentru elevii din clasele a VIII-a și a VII-a: „În privința evaluării naționale, au fost unele dintre cele mai slabe rezultate și în ceea ce privește numărul de note mari, mult mai mic decât în ultimii 10 ani, dar și în ceea ce privește numărul extrem de mare de note care au fost sub 5. La notele mari poate că subiectele nu au fost calibrate cum trebuie, în așa fel încât să asigure un echilibru și să fie mai aproape de realitatea sistemului. La notele mici este și consecința celor doi ani de pandemie, în care peste cele 2,5 milioane de elevi din școala românească, circa 1 milion nu au făcut școală și acest lucru se simte în examenele de final. Aș insista pe nevoia de pregătire remedială pentru elevii din clasele a VII-a și a VIII-a, cu prioritate.”
Fostul ministru consideră că subiectele au fost lejere la examenul de bacalaureat: „În ceea ce privește examenul de bacalaureat, subiectele au fost ușor prea lejere și de aici și numărul mai mare de note și modul cum s-au ierarhizat nu a fost în concordanță cu sistemul de învățământ. Bacalaureatul contează că este examenul maturității și dacă ne uităm la ce soluții au pentru admiterea în facultate universitățile, cele mai multe merg pe varianta dosarelor și atunci nota de la bacalaureat contează foarte mult.”
Ecaterina Andronescu crede că ar trebui luate în considerare și rezultatele din cei 4 ani de gimnaziu, la media de la evaluare națională: „În concluzie, clasele a VII-a și a VIII-a ar trebui să fie cu prioritate în vizorul școlilor și al profesorilor mai ales la disciplinele la care se dă examen. În privința evaluării naționale, nu este normal să nu consideri cu nimic și prin nicio considerație rezultatele celor 4 ani de gimnaziu. Riscul major în această situație este ca elevii să nu mai trateze toate disciplinele care le asigură cultura generală, ci dimpotrivă să trateze doar disciplinele la care vor da examen. Măcar cu un procent mic, circa 30%, ar trebuie luate în considerare rezultatele din anii de gimnaziu. Am putea spune că examenele de evaluare și cel de bacalaureat ar trebui tratate cu mai multă seriozitate.”
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.