Administrație
Construirea stadionului „Gheorghe Hagi” din Constanța, pe ordinea de zi a ședinței de Guvern de azi
Pe ordinea de zi a ședinței de Guvern de astăzi se află proiectul de hotărâre care vizează aprobarea indicatorilor tehnico-economici ai obiectivului de investiţii „Construire stadion «Gheorghe Hagi», strada Primăverii nr. 2-11, municipiul Constanţa, judeţul Constanţa”.
Proiectul este realizat prin Compania Naţională de Investiţii „C.N.I.” – S.A.
Finanţarea obiectivului de investiţii se face de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației, în limita sumelor aprobate anual cu această destinație, din bugetul local al unității administrativ-teritoriale municipiul Constanța, precum și din alte surse de finanţare legal constituite, conform programelor de investiţii publice aprobate potrivit legii.
Investiția include realizarea următoarelor:
- Construire Stadion „Gheorghe Hagi” cu capacitatea de 18.000 locuri;
- teren de antrenament pentru fotbal și atletism (pista cu 6 culoare) cu o tribuna de capacitatea cca. 1.000 locuri;
- Clădire de vestiare pentru antrenament;
- Amenajări exterioare – accese, promenada, alei, drumuri si plaforme, retele de utilități; împrejmuire, amenajări peisagere, etc.;
Stadionul „Gheorghe Hagi”, se compune din urmatoarele zone de activitate:
- zona jucătorilor şi oficialilor (arbitri, însoțitori etc.);
- zona spectatorilor și a spectatorilor VIP și VVIP;
- zona reprezentanţilor mass-media – jurnaliști, comentatori TV și radio, etc.;
- zona personalului tehnic – stewarzi, forțe de securitate și personalul auxiliar (majorete, copiii de mingi și players escorts etc).
Principalele zone funcţionale și cerințe vor fi stabilite conform reglementărilor UEFA pentru asigurarea cerințelor de clasificare UEFA 4 (nivel maxim), cele mai importante elemente de dimensionare fiind următoarele:
Terenul de joc va avea dimensiunile: 105 m lungime şi 68 m lăţime, cu minim 1- 1,5m perimetral. Incinta terenului, respectiv terenul de joc şi distanţele de siguranţă până la tribune va fi de minim 120 x 80 m.
Suprafaţa de joc va fi din gazon natural, (însămânțat sau în rulouri), în sistem hibrid (țesut sau rulou), dotat cu instalație de udare, drenaj și sistem de degivrare/încălzire.
Investiția include zonele de parcare pentru jucători şi oficiali, precum şi pentru VIP, un spaţiu de parcare pentru cele 2 autocare ale echipelor şi 10 autoturisme ale oficialilor, precum și un spaţiu de parcare de minim 150 de locuri pentru VIP-uri.
Capacitatea stadionului va fi de minim 18.000 de locuri, cu urmatoarele categorii de spectatori: public general, spectatori VIP, persoane cu dizabilități, reprezentanți presă (scrisa si radio-TV), și va fi structurat și dotat astfel: tribune, locuri şi facilităţi pentru spectatori; sector rezervat suporterilor echipei vizitatoare; spațiu pentru accesul şi ieşirea publicului; căile de acces pe stadion; sistemul de iluminat de urgenţă; sistemul de sonorizare şi comunicare cu publicul; instalaţiile sanitare pentru spectatori; puncte de prim ajutor pentru spectatori; facilităţile pentru spectatorii cu dizabilităţi; zona rezervată VIP-urilor şi invitaţilor cu cel puțin 1500 de locuri acoperite, dintre care 100 de locuri trebuie rezervate echipei vizitatoare; camera de control (punctul de comandă); sistemul de televiziune cu circuit închis; sistemul de acces a spectatorilor prin porţi de tip turnichete.
Zonele de parcare pentru spectatori sunt asigurate de jur împrejurul stadionului pe o rază de maximum 1 km.
Numărul de locuri de parcare pentru autoturisme este de circa 10% din capacitatea stadionului (1800 locuri). De asemenea, trebuie asigurate locuri de parcare pentru cel puțin 30 de autocare pentru suporterii echipei oaspete. Investiția include asigurarea unei zone aferente structurilor de siguranță, incluzând spații pentru forțele de poliție, sală pentru adunarea și instruirea personalului, spații pentru depozitarea obiectelor interzise în complexul sportiv, centrul de control-comanda, spațiul pentru pompieri, spațiul pentru adunarea și instruirea oamenilor de ordine (stewarzii).
În plus față de funcțiunile de bază, cu destinație sportivă, clădirea stadionului urmează să integreze și o serie de funcțiuni complementare care sunt considerate necesare pentru viitoarea exploatare a construcției:
- Săli de antrenament – atletism indoor, squash/tenis de masă și fitness, amplasate sub tribuna Est, cu spații anexă și cu suprafața estimată de cca. 3.000 mp.
- Centru de conferințe – compus din două săli de conferințe cu capacitatea de cate 200 locuri fiecare și cel puțin 6 Săli cu capacitatea mai redusa 20-40 locuri și spații conexe. Suprafața minimă estimată este de cca. 2.000 mp;
- Spațiu expozitional – muzeul clubului, cu suprafața estimată pentru această funcțiune va fi de 500-800 mp, fară să fie limitativ.
- Spații administrative. Se vor amenaja două zone administrative pentru administrația complexului sportiv și pentru clubul Farul, de cel putin 350 mp fiecare (inclusiv spații anexă – grupuri sanitare, circulații etc.).
- Spații comerciale – magazine de suveniruri, articole sportive și altele, pe o suprafața construită estimată de aproximativ 800 mp.
- Spații de alimentație publică – baruri, cafenele, restaurante, fan-club etc.. pe o suprafață construită estimată de aproximativ 1.500 mp.
Terenul de antrenament fotbal și atletism va avea 6 culoare de alergare cu o tribună acoperita pe latura Sud, cu capacitatea de cca. 1.000 locuri. Terenul de antrenament este compus din terenul sportiv propriu-zis, pentru competiții, jocuri și antrenamente de atletism și fotbal și tribuna cu 6 rânduri de gradene, acoperită pentru spectatori. Suprafețele de antrenament și competiție vor fi conform standardelor nationale (FRA) si internationale (IAAF).
Complexul va fi asigurat cu toate utilitățile și instalațiile necesare funcționării, incluzând: instalații electrice, instalații termice si ventilare, instalații de desfumare, instalații de stingere incendiu, instalații sanitare, instalatii electrice curenți tari, instalatii electrice curenți slabi, sistemul de supraveghere video.
Se vor realiza urmatorele lucrări de amenajari exterioare:
- sistematizare verticală – construcția de drumuri, alei și platforme;
- realizarea de rețele exterioare de utilități – instalație electrică, instalații sanitare apă-canal;
- realizarea de amenajari peisagere – gazonari, compoziții peisagere, plantări de arbuști și arbori, bazine de apa etc.;
- realizarea de obiecte urbane – mobilier urban, statui sau instalații artistice; elemente de signalectica (informare-orientare) și de publicitate – panouri luminoase/neluminoase, catarge de steaguri;
- realizarea împrejmuirii terenului pe laturile dinspre nord.
Durata de proiectare a obiectivului de investiții este de 7 luni. Durata de execuție a obiectivului de investiții este de 21 luni.
Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administraţiei va asigura finanțarea cheltuielilor aferente realizării obiectivului de investiții prin Programul național de construcții de interes public sau social derulat de
„C.N.I.” – S.A. în conformitate cu prevederile Ordonanţei Guvernului nr. 25/2001 privind înfiinţarea Companiei Naţionale de Investiţii „C.N.I.” – S.A., aprobată cu modificări prin Legea nr. 117/2002, cu modificările şi completările ulterioare.
UAT Municipiul Constanța va finanța, conform legii, cheltuieli în sumă de 6.009 mii lei pentru amenajarea terenului, amenajări pentru protecția mediului și aducerea la starea inițială, relocarea utilităților, asigurarea utilităților etc., aprobate prin Hotărârea Consiliului Local al Municipiului Constanța cu nr. 349/14.08.2022, modificată prin hotărârea nr. 411/14.09.2022.
Administrație
Primăria Constanța – PUZ-ul Delfin Park mai face un pas înainte

Planul Urbanistic Zonal (PUZ) propus pentru zona fostei baze RATC de pe strada Soveja – viitorul ansamblu multifuncțional Delfin Park – a fost analizat în detaliu în cadrul ultimei ședințe a Comisiei Tehnice de Amenajare a Teritoriului.
Discuțiile au fost profesioniste, iar absența oricărui vot împotrivă a demonstrat că proiectul are o fundamentare solidă și a fost bine primit de membrii comisiei.
Spre deosebire de încercările anterioare, noul PUZ propus vine cu o viziune actualizată și realistă, construită în acord cu nevoile zonei și cu observațiile formulate în anii trecuți. Membrii comisiei au remarcat că documentația reflectă profesionalismul echipei de proiectare și o abordare urbanistică matură, orientată către dezvoltare sustenabilă.
Dialog constructiv între specialiști și dezvoltator
Ședința a fost caracterizată de o dezbatere amplă și echilibrată, în care accentul a fost pus pe argumente tehnice, nu pe poziții de principiu. Reprezentanții dezvoltatorului au demonstrat deschidere și disponibilitate la colaborare, acceptând recomandările venite din partea specialiștilor. Atmosfera a fost una profesionistă, bazată pe dorința comună de a obține cel mai bun rezultat pentru comunitate.
Comisia a evidențiat faptul că dezvoltatorul și arhitecții au revenit cu o versiune revizuită a PUZ-ului, integrând observațiile exprimate anterior. Această receptivitate confirmă angajamentul față de calitate și respectul față de procesul urbanistic.
Recomandări constructive. Ce urmează
Chiar dacă au existat câteva observații punctuale, acestea au fost formulate ca recomandări menite să îmbunătățească proiectul înainte de etapa finală. Comisia a transmis un punct de vedere oficial cu observații, care urmează să fie analizat de echipa Delfin Park. Arhitecții au primit toate sugestiile ca fiind valoroase și utile, arătând deschidere totală în procesul de rafinare a proiectului.
O concluzie optimistă: colaborarea aduce rezultate
Ședința s-a încheiat cu o concluzie unanimă: proiectele care se bazează pe dialog, transparență și profesionalism au cele mai mari șanse de reușită. Delfin Park nu este doar un alt proiect în peisajul constănțean, ci și un exemplu de cooperare eficientă între mediul privat și autorități. Prin această abordare, Constanța face un pas concret către o dezvoltare urbană echilibrată, în acord cu nevoile reale ale orașului.
rewrite this content and keep HTML tags

Planul Urbanistic Zonal (PUZ) propus pentru zona fostei baze RATC de pe strada Soveja – viitorul ansamblu multifuncțional Delfin Park – a fost analizat în detaliu în cadrul ultimei ședințe a Comisiei Tehnice de Amenajare a Teritoriului.
Discuțiile au fost profesioniste, iar absența oricărui vot împotrivă a demonstrat că proiectul are o fundamentare solidă și a fost bine primit de membrii comisiei.
Spre deosebire de încercările anterioare, noul PUZ propus vine cu o viziune actualizată și realistă, construită în acord cu nevoile zonei și cu observațiile formulate în anii trecuți. Membrii comisiei au remarcat că documentația reflectă profesionalismul echipei de proiectare și o abordare urbanistică matură, orientată către dezvoltare sustenabilă.
Dialog constructiv între specialiști și dezvoltator
Ședința a fost caracterizată de o dezbatere amplă și echilibrată, în care accentul a fost pus pe argumente tehnice, nu pe poziții de principiu. Reprezentanții dezvoltatorului au demonstrat deschidere și disponibilitate la colaborare, acceptând recomandările venite din partea specialiștilor. Atmosfera a fost una profesionistă, bazată pe dorința comună de a obține cel mai bun rezultat pentru comunitate.
Comisia a evidențiat faptul că dezvoltatorul și arhitecții au revenit cu o versiune revizuită a PUZ-ului, integrând observațiile exprimate anterior. Această receptivitate confirmă angajamentul față de calitate și respectul față de procesul urbanistic.
Recomandări constructive. Ce urmează
Chiar dacă au existat câteva observații punctuale, acestea au fost formulate ca recomandări menite să îmbunătățească proiectul înainte de etapa finală. Comisia a transmis un punct de vedere oficial cu observații, care urmează să fie analizat de echipa Delfin Park. Arhitecții au primit toate sugestiile ca fiind valoroase și utile, arătând deschidere totală în procesul de rafinare a proiectului.
O concluzie optimistă: colaborarea aduce rezultate
Ședința s-a încheiat cu o concluzie unanimă: proiectele care se bazează pe dialog, transparență și profesionalism au cele mai mari șanse de reușită. Delfin Park nu este doar un alt proiect în peisajul constănțean, ci și un exemplu de cooperare eficientă între mediul privat și autorități. Prin această abordare, Constanța face un pas concret către o dezvoltare urbană echilibrată, în acord cu nevoile reale ale orașului.
Administrație
Bolojan: Reforma pensiilor magistraţilor rămâne un obiectiv ferm pentru Guvern. Nicăieri în lume nu se iese la pensie la 48-50 de ani
Reforma pensiilor magistraţilor rămâne un obiectiv „ferm” pentru Guvern, asumat de întreaga coaliţie, a declarat aseară prim-ministrul Ilie Bolojan.
„Am luat act de decizia CCR în privinţa legii privind pensiile magistraţilor, stabilită cu o majoritate strânsă, de 5 – 4. Reforma pensiilor magistraţilor rămâne un obiectiv ferm pentru Guvern, asumat de întreaga coaliţie. CCR nu a respins pe fond proiectul acestei reforme, obiecţia a fost exclusiv procedurală, deci Guvernul poate relua demersul, ceea ce este o necesitate„, a scris premierul pe pagina sa de Facebook.
Şeful Executivului a reiterat că „nicăieri în lume nu se iese la pensie la 48 – 50 de ani şi nu se ia o pensie cât ultimul salariu„.
„Acestea nu sunt aspecte politice, ci sunt privilegii insuportabile social şi bugetar. Nu Guvernul, nu un om politic sau un partid au nevoie de această reformă, ci România are nevoie de ea. Înţelegem că CCR a setat un standard procedural privind durata în care trebuie aşteptat avizul consultativ al CSM. Guvernul, prin Ministerul Muncii, a solicitat avizul CSM în data de 22 august, iar angajarea răspunderii Guvernului pe acest proiect a avut loc după 10 zile, în data de 1 septembrie, un termen de aşteptare a avizului consultativ al CSM pe care patru dintre judecătorii CCR l-au considerat rezonabil. Desigur, standardul fixat de CCR va fi respectat„, a subliniat prim-ministrul.
Curtea Constituţională a României a admis luni sesizarea depusă de Înalta Curte de Casaţie de Justiţie în legătură cu legea privind pensiile magistraţilor, pentru care Guvernul şi-a angajat răspunderea în Parlament, şi a stabilit că actul normativ este neconstituţional.
CCR a stabilit că lipsa avizului Consiliului Superior al Magistraturii în cazul legii privind pensiile magistraţilor, coroborat cu neaşteptarea de către Guvern a curgerii întregului termen de 30 de zile necesar obţinerii acestuia, încalcă mai multe articole din Constituţie.
Sursa: Agerpres
Administrație
Reabilitarea clădirii istorice a Bibliotecii Judeţene, proiect de 10 milioane de lei, este aproape finalizată
Reabilitarea clădirii istorice a Bibliotecii Judeţene din Arad, printr-un proiect cu o valoare de aproximativ 10 milioane de lei, a ajuns la un stadiu fizic de execuţie de 98%, au anunţat, vineri, reprezentanţii Consiliului Judeţean (CJ) Arad, potrivit Agerpres.
Potrivit unui comunicat de presă transmis de CJ Arad, acesta este unul dintre proiectele cele mai importante ale instituţiei, clădirea istorică fiind sediu nu doar pentru Biblioteca Judeţeană „Alexandru D. Xenopol”, ci şi pentru o parte din Complexul Muzeal Arad.
Proiectul include modernizarea energetică a clădirii, asigurarea unui cost moderat de funcţionare, dar şi dotări noi.
„În prezent, stadiul fizic al lucrărilor este estimat la 98%. Este un proiect care înseamnă pentru noi, ca instituţie, că acţionăm pe o direcţie bună, cu două aspecte. Pe de o parte, atragerea de fonduri europene şi, ca şi completare, asigurarea unei lucrări de calitate”, a afirmat, citat în comunicatul de presă, vicepreşedintele CJ Arad, Sergiu Bîlcea.
Au fost finalizate lucrările de construire şi reabilitare a spaţiilor interioare, reabilitarea învelitoarei, a faţadelor, amenajarea curţii interioare, a bazinului pentru rezerva apei pentru stingere în caz de incendiu.
De asemenea, sunt finalizate lucrările la iluminat, la sistemul de securitate şi la instalaţiile sanitare.
Se mai lucrează la instalaţia de încălzire, dar se estimează că punerea în funcţiune a centralei termice şi a pompelor de căldură va avea loc în termen de două săptămâni.
Proiectul CJ Arad a obţinut finanţare de 14,7 milioane de lei, în 2023, prin PNRR, dar, în urma licitaţiilor, valoarea contractului de execuţie a fost de 9,77 milioane de lei.
Pe perioada lucrărilor, care au început la finalul anului trecut, arădenii au putut folosi sediile din cartiere ale Bibliotecii Judeţene, în timp ce, pentru redeschiderea clădirii centrale, nu a fost avansat încă un termen, dar ar putea avea loc în acest an.
Clădirea, aflată în zona ultracentrală a Aradului, are o suprafaţă de 5.534 de metri pătraţi şi a fost construită în anul 1909, iar înainte de lucrări prezenta infiltraţii la nivelul subsolului din cauza lipsei hidroizolaţiei, dar şi la nivelul şarpantei, din cauză că o parte din învelitoare era spartă sau chiar lipsea.
-
Socialacum 5 zilePahare din carton pentru Crăciun, cu design festiv, de la Evamar
-
Evenimentacum 7 zileFOTO Imagini șocante de la Liceul Dimitrie Bolintineanu, după explozie puternică din Sectorul 5 – elevii și profesorii au fost evacuați
-
Evenimentacum 7 zileMinistrul Sănătăţii: Au fost transferaţi către unităţile sanitare 13 pacienţi, dintre care doi copii, de 12 şi 17 ani/ Majoritarea pacienţilor transferaţi, în stare de urgenţă, critică
-
Politică localăacum 7 zileCSM îl acuză pe fostul ministru Stelian Ion că a încălcat independența judecătorilor de la Înalta Curte. Reacția sa: „Hotărârea e absurdă”
-
Evenimentacum 7 zileUn tablou de Picasso a dispărut în timpul transportului de la Madrid la Granada
-
Evenimentacum 7 zileUPDATE: Explozie violentă într-un bloc din București
-
Administrațieacum 7 zileReabilitarea clădirii istorice a Bibliotecii Judeţene, proiect de 10 milioane de lei, este aproape finalizată
-
Evenimentacum 7 zile65 de documentare prezentate în premieră la Astra Film Festival





